Temel eğitim Okulları’nda Türkçe öğretiminin amacı, Milli
Eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak;
1. Öğrencilere, görüp izlediklerini, dinlediklerini,
okuduklarını tam ve doğru anlama gücü kazandırmak;
2. Onlara, görüp izlediklerini, dinlediklerini,
okuduklarını, incelediklerini ve düşündüklerini, tasarladıklarını söz ya da
yazı ile doğru ve amaca uygun olarak anlatma beceri ve alışkanlığı kazandırmak;
3. Öğrencilere Türk dilini sevdirmek, kurallarını sezdirmek;
onları, Türkçeyi gelişim süreci içinde bilinçle, özenle ve güvenle kullanmaya
yöneltmek;
4. Onlara, dinleme, okuma alışkanlık ve zevkini kazandırmak;
estetik duygularının gelişmesinde yardımcı olmak;
5. Türlü etkinliklerle öğrencilerin kelime dağarcığını
zenginleştirmek;
6. Onların ulusal duygusunu ve ulusal coşkusunu
güçlendirmede kendi payına düşeni yapmak;
7. Sözlü ve yazılı Türk ve dünya kültür ürünleri yoluyla,
Türk kültürünü tanıma ve kazanmalarında; Türk yurdunu ve ulusunu doğayı,
hayatı, insanlığı sevmelerinde yardımcı olmak;
8. Onlara, bilimsel, eleştirici, doğru, yapıcı ve yaratıcı
düşünme yollarını kazandırmada Türkçe dersinin payına düşeni
gerçekleştirmektir.
TÜRKÇE DERSİNİN ÖZEL AMAÇLARI
ANLAMA (6.7.8. SINIFLAR)
ÖZEL AMAÇLAR
1.Öğrencilerin edindikleri dinleme, izleme alışkanlık ve
becerisini, düzeylerine uygun duygu ve düşünce ürünlerini, konuşmaları, güncel
yayınları anlayabilecek, eleştirebilecek ve onlardan yararlanabilecek ölçüde
geliştirmek;
2.Sesli ve sessiz okuma hızını artırmak ve tekniğini
kusursuz duruma getirmek;
3.Kelime dağarcığını , Türk Dil İnkılâbı ve çağdaş gelişimi
doğrultusunda zenginleştirmek;
4.Öğrencilere dipnot, dizin, sözlük, ansiklopedi, her türlü
başvurma ve kaynak eserlerden yararlanma yeteneğini kazandırıp geliştirmek;
5.Kitap sevgisini geliştirerek boş zamanlarını kitap
okuyarak değerlendirme alışkanlığını kazandırmak;
6.Dinleme, izleme, okuma ve anlama ile ilgili becerilerini,
kaynaklara başvurarak içinde yaşadıkları yurdu, toplumu, dünyayı daha iyi
tanımaları, sevmeleri için kullanabilme yöntemini kazandırmaktır.
ANLATIM (6.7.8. SINIFLAR)
ÖZEL AMAÇLAR
Öğrencilere:
1.Herhangi bir konu üzerinde, bir topluluk karşısında,
tekrarlara düşmeden ve yanlışlık yapmadan 5-10 dakika konuşabilme;
2.Gereğine uygun olarak bir tartışmaya katılabilme, bir
toplantıyı yönetebilme;
3.Konunun gereğine göre türlü yapıdaki cümleleri doğru
olarak kurabilme;
4.Yazım ve söz dizimi yanlışı yapmadan yazabilme, noktalama
işaretlerini yerli yerinde kullanabilme;
5.Konuşmalarını ve yazılarını uygun bir plana göre
geliştirebilme;
6.Türkçe derslerindeki her türlü etkinliklere katılabilme,
varılan sonuçları anlatabilme, açıklayabilme;
7.Gördükleri, bildikleri bir yeri, bir olayı, bir canlıyı,
bir kimseyi vb. anlatabilme, tanıtabilme; bunlar hakkındaki duygu ve
düşüncelerini açıklayabilme;
8.Türlü konularda tasarladıklarını ve düşündüklerini
anlatabilme (ileriki öğrenimi ya da hayatı, yurt ve dünya sorunları ile
ilgili);
9.Toplantı programlarını düzenleyebilme, kararlarını
yazabilme, bu konularda bildiriler, duyurular hazırlayabilme, sonuçları rapora
bağlayabilme;
10.Kelime grupları, atasözü, özdeyiş, deyim vb.
açıklayabilme.
11.Çeşitli derslerle ilgili açıklama ve raporları
saptayabilme, özet çıkarabilme, not alabilme;
12.Günlük hayatta geçerli yazışmaları yapabilme;
13.Sözlü ve yazılı sanat etkinliklerine katılabilme, varsa
bu alanlardaki yeteneklerini geliştirebilme;
14.Her zaman, her türlü kalemle okunaklı, işlek, güzel ve
düzenli bir el yazısı ile yazabilme beceri ve alışkanlıklarını kazandırmaktır.
DİLBİLGİSİ (6.7.8. SINIFLAR)
ÖZEL AMAÇLAR
Öğrencilere bilinçle:
1.Anlamlarına göre cümleleri, cümle içinde kelimeleri doğru
vurgulayabilme;
2.Kelimelerin gerçek, mecaz ve terim anlamlarını
kavrayabilme, deyimleri anlayabilme;
3.Kelimeleri gerçek, mecaz, terim anlamlarında ve sesteş,
anlamdaş, karşıt anlamlı kelimeleri, deyimleri anlatma etkinlikleri içinde
doğal olarak kullanabilme;
4.Büyük ve küçük ses uyumlarını kavrayıp uygulayabilme;
5.Kelime türlerini cümle içindeki anlamlarına ve görevlerine
göre tanıyabilme ve doğal olarak kullanabilme;
6.Kelimelerin yapısı ve dilimizin özelliği olan kelime
türetme yollarını kavrayabilme;
7.Kelimeleri, takıları doğru anlayabilme ve yazabilme;
8.Noktalama işaretlerini tam ve doğru olarak kullanabilme;
9.Fiil kiplerini, basit ve bileşik zamanlı biçimlerini,
çatılarını, ek fiilleri, yardımcı fiilleri, bileşik fiilleri, fiilimsileri
cümle içinde kavrama ve doğru kullanabilme;
10.Cümlelerde öğelerin sıralanışını, sıralanışa göre anlam
değişikliğini kavrayabilme ve buna göre cümle kurabilme;
11.Cümle türlerini (anlamlarına, yapılarına, yüklemlerine ve
öğelerinin sıralanışına göre) öğrenebilme;
12.Cümlelerin görevlerini kavrayabilme; davranışlarını
kazandırmak;
Tebliğler Dergisi – 2098
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil